تبلیغات
یاس نبی - دخترم، خدا حفظت کنه...
انا اعطیناک الکوثر




یکشنبه 23 مهر 1391

دخترم، خدا حفظت کنه...

   نوشته شده توسط: ارژنگ    نوع مطلب :مقاله ها ،عفاف و حجاب ،




برخورداری از آرامش روانی و آشنایی با دغدغه های دین درباره ی مسئله ای مانند «عفاف و حجاب»، امری است که نمی توان پس از سپری کردن دوران شکل گیری شخصیت فرد (کودکی) در فرد نهادینه کرد. در روش های تعلیم و تربیت، مهم ترین و کلیدی ترین عامل بحث «الگوسازی» است. هر سن و هر جنس، الگوی خاص خود را می طلبد و در این میان، مهم ترین عامل دوران کودکی است. تربیت دوران کودکی با بهره گیری از الگوهای خاص و ویژه ی این دوران همراه است و طبیعی است که الگوهای دوران کودکی، به طور عمده از مؤلفه های عاطفی به جای گزاره های عقلانی بهره می برند. لذا با جایگزینی گزاره های واقع گرایانه ی بزرگ سالان، رمز و رازهای موجود در خیال پردازی های کودکانه، تحت الشعاع قرار می گیرند.

استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان، همواره مدنظر بوده است؛ به گونه ای که امروزه بیشترین حجم تولیدات فرهنگی مربوط به کودکان در زمینه ی انیمیشن،کتاب، داستان و اسباب بازی، به استفاده از نمادگرایی از حیوانات محدود می شود. در این میان، دختربچه ها انحصاراً به عروسک علاقه مند هستند. این علاقه نشئت گرفته از عاطفه ی ویژه ی دختربچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزادپنداری و تفاهم خیالی با کودک است. عروسک، بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد. بنابراین از این منظر، نقش عروسک در قالب تهاجم فرهنگی ظهور و بروز پیدا می کند.

مسئولان فرهنگی که در مدرسه ها به ویژه دوره ی ابتدایی مستقر هستند، باید از کودکی فلسفه ی حجاب، ضرورت و فواید فردی و اجتماعی آن را آموزش دهند تا در سنین بالاتر که اخلاق و رفتار در وجود فرد نهادینه شده است، با راهکارهای جبری و قهری به تحمیل آن ها نپردازند. مشاهده می کنیم که والدین جوان، علاقه ی بسیاری به شیک پوشی کودک خود دارند و چنانچه با نگاهی جامع به این امر توجه شود، درمی یابیم که با همه گیر شدن این امر، مسئله ی بی حجابی در کودکان،کم کم به حاشیه می رود. این امر از کجا نشئت می گیرد؟ درونی نشدن تعالیم دین و قرآن در اخلاق و منش والدین، انتقال نامناسب آموزه ها به فرزند، بی توجهی به وسایل و ابزارهای در اختیار کودک مانند عروسک های گوناگون، آموزش های رسانه ای و القای مفاهیم متناقض جامعه یا...

برخورد تدریجی با بدحجابی و پرهیز از رفتارهای دفعی یکی از مهم ترین وظایف دینی و اجتماعی افراد است می داند و معمولاً بزرگ ترین مشکلات با جزئی ترین راه حل ها برطرف می شود. اسباب بازی کودکان از جمله مواردی هستند که خصوصاً در زمینه ی حجاب و عفاف مورد بی توجهی قرار گرفته اند و استفاده ی کودکان از عروسک های خارجی با عنوان باربی و از طرف دیگر، تبدیل شدن این عروسک ها به الگوهای ظاهری رفتار و عمل کودکان، خطری جدی را برای آینده ی آن ها به همراه خواهد داشت. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با وجود لزوم آزادی عمل کودک در انتخاب لباس و استفاده کردن از اسباب بازی های متنوع، باید ذائقه ی او را در راستای تعالی پرورش داد، نه این که از اوان کودکی، فرزند با نوعی از برخورد پدر و مادر روبه رو شود که رعایت حجاب را در درجه های کم اهمیت قرار دهد.

 

منبع متن: تلخیص از مجله آموزش قرآن  21