تبلیغات
یاس نبی - کار و زندگی
انا اعطیناک الکوثر




جمعه 15 اردیبهشت 1391

کار و زندگی

   نوشته شده توسط: ارژنگ    نوع مطلب :یاس نبی (س) ،مقاله ها ،

دوستان عزیز؛ از نمونه هاى بارز مراعات حقوق طرفین، تقسیم كارهاى خانه و زندگى میان زن و شوهر است.
وقتى بار سنگین خانواده بر دوش دو انسانى است كه با هم زندگى مشترك دارند، چاره اى جز تقسیم این بار و كار نیست، تانه كارى بر زمین بماند و نه بارها بر دوش یكى سنگینى كند.
اساس حرمت گزارى به حقوق انسان، شناخت و مراعات حقوق و وظایف است، نه صرفا شعار به سود حقوق بشر! همین كه اسلام براى زن، حق مالكیت و استقلال اقتصادى و انتخاب و... قرار داده است، نشانه حرمت نهادن به اوست.  اینكه شوهر در مقابل همسرش وظایف و تعهداتى دارد، نشانه دیگرى از این حق و احترام است.
خانواده اى كه بر شالوده محبت استوار شده باشد، هر یك از زن و شوهر، بیش از آنچه كه وظیفه شان است، كار و تلاش مى كنند، آن هم عاشقانه و از روى مهر و احساس رضایت و خرسندى.
در حالات و سیره رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) نقل شده است كه آن حضرت حتى در كارهاى خانه، به همسرانش كمك مى كرد: و یخدم فى مهنة اهله (1) كه این بالاتر از تقسیم كار است.
وقتى به داورى حضرت رسول (صلى الله علیه و آله )، كارهاى بیرون خانه و درون خانه، در زندگى مشترك میان حضرت على (علیه السلام ) و فاطمه زهرا علیها السلام، تقسیم شد، دختر بزرگوار پیامبر (صلى الله علیه و آله ) از این تقسیم كار بسیار خردسند گردید. بخصوص كه مى دید با تخصیص كارهاى داخل خانه به وى، از برخورد با مردان و نامحرمان در بیرون از خانه و هم صحبت شدن با آنان دور مى ماند و این براى حیا و عفاف زن مناسب تر است.(2)

آنچه مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است، وجود حد و حریم براى كارها و وظایف هر یك و انتظار و توقع از یكدیگر در محدوده همان حد و حریم و مراعات آن حدود و حقوق است.
بار كارها را باید هر دو به دوش بكشند. كارهاى سنگین و خستگى آور و گوناگون خانه، اگر به دوش یكى بیفتد و دیگرى بى خیال و راحت طلبانه و آسوده خاطر به خواب و تفریح و استراحت و مسافرتهاى خود برسد و غم خانه و فكر مشكلات را نداشته باشد، ظلمى در حق دیگرى است، چه زن باشد، چه شوهر. البته در این گونه موارد، این زنان هستند كه مظلوم خانواده مى شوند و حقشان تباه مى گردد.
این سخن زیباى پیامبر (صلى الله علیه و آله ) كه من بهترین شما نسبت به همسران خودم هستم.  اگر جلوه هاى متعددى داشته باشد، یكى هم رافت و عطوفت و كمك و تفقد و حق گزارى و قدرشناسى نسبت به زنان است كه حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) هم عملا چنان بوده، هم به چنین رفتار متعالى و بزرگوارانه اى سفارش مى فرمود و از ستم و اجحاف در حق زنان نهى مى كرد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ملعون ملعون من ضیع من یعول؛ (3)

ملعون است، ملعون است كسى كه فرد مورد تكفل خویش را تباه سازد.
تباه ساختن حق افراد زیر دست و تحت تكفل، كه همسرم هم یكى از آنان است، موجب استحقاق لعنت الهى مى شود.
تقسیم كار و مسؤ ولیتها نیز باید با مراعات توان جسمى و ظرفیت وجودى و طاقت فردى باشد و از تحمیل تكلیفى فوق طاعت بر هر یك از آن دو پرهیز شود.
پایان این بخش را حدیثى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) و سخنى از امام صادق (علیه السلام ) قرار مى دهیم.
مردى خدمت پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله ) آمد و در ستایش از اخلاق همسر خود چنین گفت : من زنى دارم كه هرگاه وارد خانه مى شوم از من استقبال مى كند و به پیشوازم مى آید و هرگاه كه از خانه بیرون مى روم، مرا بدرقه و مشایعت مى كند. هر گاه مرا اندوهگین و ناراحت مى بیند، از علت غم و اندوهم مى پرسد. پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) فرمود: این زن را به بهشت بشارت بده و به او بگو كه تو یكى از كاركنان و كارگزاران خدا هستى و براى هر روز تو، اجر و پاداش هفتاد شهید است.(4)

در سخنى ارزشمند، امام صادق (علیه السلام ) فرموده است :
مرد در زندگى با همسر خود، بى نیاز از سه چیز نیست:

1-      همراهى و هماهنگى با او، تا به این وسیله، موافقت و محبت و دوستى او را جلب كند.

2-      رفتار نیك و حسن خلق با همسر و به دست آوردن دل او و با آراستگى و حسن ظاهر و جلوه زیبا در چشم او

3-      توسعه و گشایش در مسایل معیشتى.

زن نیز در زندگى با شوهرش بى نیاز از سه چیز نیست، تا توافق كامل با او پدید آید:

1-      نگهداشتن خود از هر گونه آلودگى و ناپاكى، تا بدترین وسیله دل شوهر به او اطمینان پیدا كند و در حالات خوشایند و ناپسند و خوب و بد، اطمینانش محفوظ بماند.

2-      نگهدارى شایسته از شوهر و مراقبت از او، تا عواطف او را نسبت به خویش جلب كند و هنگام لغزش از سوى خود، آن عاطفه او را كمك كند.

3-      اظهار عشق و محبت به شوهر و خویش را آراستن و به هیاءتى زیبا در آمدن تا در چشم شوهر، زیبا جلوه كند و محبت افزون گردد.(5)

رعایت این نكات، از نظر عاطفى و تحولات روحى در خانواده، شرایط مناسب ترى را براى برپایى خیمه عفاف پدید مى آورد و ضامن استحكام بنیان خانواده در سایه تعالیم مكتبى است.

 

 

پی نوشت:
1. بحار الانوار، ج 16، ص227.

2. وسائل الشیعه، ج 14، ص123.

3. همان ،ص 122.

4. بحار الانوار، ج 100، ص 239.

5. میزان الحكمه، ج 4، ص 284.